Mini-FN roll spel 3C


Agardhs eget FN-rollspel kommer ta vid där Köpenhamn mötet slutade. Vi jobbar med de förberedande faserna den här veckan , och håller mötet efter påsk.
Handbok för FN-roll spel
http://www.fn.se/PageFiles/10436/Handbokmars09.pdf

 Förhoppningsvis lyckas ni bättre är statsceferna i december. Två övergripande frågor kommer att behandlas

1. Utsläppsminskningar (mitigation)Hur utsläppen av växthusgaser ska begränsas diskuteras på olika plan. De handlar både om att nå enighet om ett globalt, långsiktigt mål och om själva konstruktionen och fördelningen om åtaganden om utsläppsminskningar mellan länder. Avtalet ska ta vid efter Kyotoavtalets slut (efter 2012). För att nå målet om utsläppsminskningar behandlas frågor om finansiering, teknologiutveckling, teknologiöverföring, minskad avskogning och flexibla mekanismer.

2. Anpassning till klimatets förändring (adaptation)Frågan om anpassning till klimatets förändring är central för utvecklingsländerna. Utöver kraven på minskade utsläpp i industriländer kräver utvecklingsländerna omfattande tekniskt och finansiellt stöd för sin egen anpassning till ett varmare klimat. Diskussionerna om anpassning har varit svåra men handlar inte så mycket om industriländerna ska bistå utvecklingsländerna utan hur det ska gå till.





Ni utgår från de länder ni skrivit om tidigare. Skriv ett kort postionpaper ( ett slags rollkort) som kort redogör för ert lands hållning i klimatfrågan. Sök sedan en förhandlingspartner, som har samma grundsyn som er ( ni kan välja jobba 2 eller högst 3) Tillsammans bestämmer ni er strategi .Vad ni vill uppnå och hur. Vilka är era starakaste argument, vad kan ni kompromisa om och inte .
Ni skall förbreda öppningsanförande på högst 2 min.
Skriva en resolution som ni sedan skall argumentera för
se http://www.fn.se/skola/fn-rollspel/att-forbereda-sig-for-ett-fn-rollspel/resolutioner/

Debattregler och dagordning för själva mötet
Se http://www.barnochklimat.se/_upload/barnochklimat/pdf/klimatrollspel/Debattregler.pdf 



Ordförande och vice ordförande kommer utses
http://www.fn.se/skola/fn-rollspel/ordforandeinstruktioner/ 


Checklista för 2C

Det är dags för mig att ta tag i bloggandet.
De flesta av er har gjort alla de uppgifter jag överöst er med på ett imponerande stimulrande vis. Några har halkat efter, och missat något. Jag har för min del inte riktigt hunnit med att kommentera i den utsträckning jag önskat, vilket jag tänkte jag skall ta i tu med framöver!

Tisdagens lektion
då jag kommer vara upptagen med EWK samtal använder ni till att se över att ni gjort allt ni skall ( se checklistan), och göra färdrigt det ni är efter med. Om ni vet säkert ni har gjort allt,får ni göra vad ni vill tex ta ledigt.

Checklista för blogguppgifter
De som är obligatoriska ,de jag inte tar upp här behöver ni inte göra om in inte redan gjort dem.

The waste land
Politiska ideologier
Ungdomsarbetslöshet
Uppgifter till Lag och rätt Brottsfall ( ligger på Schoolsoft)
Historisk person (schoolsoft)
Kilmatblogg: Klimatmöte i Lund  och Inför Köpenhamn
Våld
Genusdebatt /Ungdomsfrågor
Svensk identitet Ge oss Sverige tillbaka
Varför historia (schoolsoft)


The waste land: Uppgift till första vk 2C

Läs Peter Englunds beskrivning av krigsutbrottets orsaker.
http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=54&vid=330

Besvara följande:

1. Det finns en rad klassiska förklaringar till orsakerna till kriget. Vilken eller vilka uppfattar ni Englund ser som de mest avgörande?
2. Menar Englund kriget var oundvilkligt eller inte. Motivera .
3. Diskutera konsekvenerna av kriget. På vilket sätt leder det fram till andra vk.4?
 På vilket sätt leder kriget till den störa baksmällan desillusionen kanske någonsin hos dess "Lost generation".

Skall vara klart till senast fredagen den19.3


Dagens virtuella övning 2C

I dag skall bekanta oss mer riksdag och regering bla med hjälp av ett virtuellt riksdags besök. Vi kommer att använda oss av av riksdagens eget pedagogiska material, inte bara för att lösa oss utan även göra en bedömning hur bra detta material är.

 Läs först
http://www.riksdagen.se/upload/Dokument/bestall/svenska/riksdagen_en_kort_vagledning.pdf


 Spela sedan
http://rixdax.riksdagen.se/

Gå runt och orientera er med hjälp av den  virtuella riksdagen
http://rundvandring.riksdagen.se/sv/ 





Beskriv beslutsvägen från ett förslag motion eller proposition till en färdig lag genom att peka ut var de olika stegen i beslutsprocessen tas.


Vi fortsätter sedan med grundlagarna
http://www.riksdagen.se/upload/Dokument/bestall/svenska/Grundlagarna.pdf

och svara på följande rågorna

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____19750.aspx 


Jobba två och två. Svaren på frågorna redovisas muntligt. Men jag vill att alla skriver en kort recension över hur väl ni tycker att materialet fungerar. Lär ni er tillräckligt , underhållningsvärdet?


RSS 2.0